Πηγές:ochaopt, btselem, paltrade
Η Λωρίδα της Γάζας έχει έξι συνοριακά φυλάκια, τα πέντε (Erez, Karni, Nahal Oz, Sufa, και Kerem Shalom) εκτός της Rafah ελέγχονται από το Ισραήλ. Πέραν εξαιρετικών περιπτώσεων κάθε μετακίνηση (ανθρώπων-αγαθών) έχει διακοπεί από τον Ιούνιο του 2007.
Κάρνι: Θεωρείται ο «αιμοδότης» της Λωρίδας. Μέσω αυτού γίνεται κυρίως η διακίνηση (εισαγωγή-εξαγωγή) αγαθών. Έχει κλείσει εντελώς. Η Συνοριακή Συμφωνία ορίζει ότι το Ισραήλ ευθύνεται για τη φυσιολογική-συνεχή διακίνηση των αγαθών δια μέσω του συνοριακού περάσματος. Ακόμη και πριν την κατάληψη της εξουσίας από τη Χαμάς στη Γάζα το πέρασμα του Κάρνι υπολειτουργούσε, ήταν τόσο αργοκίνητο που ουσιαστικά γονάτιζε τις εμπορικές συναλλαγές.
Ράφα: Το μοναδικό συνοριακό πέρασμα που δεν ελέγχεται (αποκλειστικά) από το Ισραήλ δεν έχει ανοίξει από τις 9 Ιουνίου 2007, παγιδεύοντας περίπου 6.000 Παλαιστινίους μεταξύ Αιγύπτου και Γάζας. Οι κάτοικοι της Γάζας πλέον δεν έχουν καμία πρόσβαση στο εξωτερικό. Η Συνοριακή Συμφωνία ορίζει ότι η Ράφα θα λειτουργεί υπό την Παλαιστινιακή Αρχή σε συνεργασία με την Αίγυπτο, υπό ισραηλινή εποπτεία (βιντεοκάμερες και έλεγχος λίστας ταξιδιωτών) και με παρατηρητές της Ε.Ε. Οι δύο πλευρές παραχώρησαν στους τελευταίους εποπτική εξουσία και συμφώνησαν να μην ανοίγει η Ράφα εάν δεν είναι παρόντες. Από τις 9 Ιουνίου 2007 οι παρατηρητές της Ε.Ε. απουσιάζουν από το συνοριακό πέρασμα και κατά συνέπεια παραμένει κλειστό.
Σύμφωνα με την ειδησεογραφία οι ισραηλινές αρχές και η ηγεσία της Παλαιστινιακής Αρχής αντιτίθενται στο άνοιγμα της Ράφα φοβούμενοι την ενδυνάμωση της Χαμάς από την ανεξέλεγκτη είσοδο χιλιάδων αγωνιστών. Η Αίγυπτος αρνείται ν’ ανοίξει το πέρασμα χωρίς τη συναίνεση του Ισραήλ και απόντων των ευρωπαίων παρατηρητών. Η πρόταση να ανοίξει (αντί της Ράφας) το Ισραήλ το συνοριακό πέρασμα του Kerem Shalom απορρίφθηκε από τη Χαμάς.
Οι οικονομικές συνέπειες της πολιορκίας της Γάζας
Το εξωτερικό εμπόριο της Γάζας διενεργείται σχεδόν αποκλειστικά με το Ισραήλ και δια μέσω των ισραηλινών λιμανιών. Το Ισραήλ ελέγχει τον εναέριο χώρο και τα ύδατα της Γάζας και δεν επιτρέπει στους Παλαιστινίους να χτίσουν αεροδρόμιο ή λιμάνι. Οι εισαγωγές και οι εξαγωγές έχουν σταματήσει ολοκληρωτικά.
Η βιομηχανία της Γάζας βασίζεται σε επιχειρήσεις το 95% των οποίων εξαρτάται από την εισαγωγή πρώτων υλών, το 80% αυτών έχει διακόψει τη λειτουργία του. Οι υπόλοιπες λειτουργούν στο 60% των ικανοτήτων τους.
Ο κατασκευαστικός τομέας έχει σταματήσει τις εργασίες ή τις εκτελεί με καθυστερήσεις, κυρίως λόγω έλλειψης πρώτων υλών.
Η συνολική οικονομική απώλεια εκτιμάται κατά τον πρώτο μήνα της πολιορκίας σε
Βιομηχανικός τομέας
| Ιούνιος 2005 (πριν την αποχώρηση) | 1η εβδομάδα Ιουλίου 2007 (τωρινή κρίση) |
Αριθμός βιομηχανικών μονάδων | 3.900 | 780 |
Αριθμός εργαζομένων | 35.000 | 4.200 |
Εξαγωγές (φορτηγά) | 748 | 0 |
Βασικοί βιομηχανικοί τομείς
| Επιπλοποιία | Επιπλοποιία | Ένδυση και υφαντουργία | Ένδυση και υφαντουργία | Τομέας τροφίμων | Τομέας τροφίμων |
| Ιούνιος 2005 (πριν την αποχώρηση) | 1η εβδομάδα Ιουλίου 2007 (τωρινή κρίση) | Ιούνιος 2005 (πριν την αποχώρηση) | 1η εβδομάδα Ιουλίου 2007 (τωρινή κρίση) | Ιούνιος 2005 (πριν την αποχώρηση) | 1η εβδομάδα Ιουλίου 2007 (τωρινή κρίση) |
Αριθμός βιομηχανικών μονάδων | 600 | 120 | 960 | 48 | 80 | 28 |
Αριθμός εργαζομένων | 5.500 | 550 | 16.000 | 800 | 2.500 | 300 |
Εξαγωγές (φορτηγά) | 168 | 0 | 143 | 0 | 154 | 0 |
- 100% εξάρτηση από τις εισαγωγές πρώτων υλών (ξυλεία, μπογιά, υφάσματα, είδη διατροφής κλ.)
- 76% των προϊόντων επιπλοποιίας εξάγεται (κυρίως στο Ισραήλ)
- 90% των προϊόντων ένδυσης εξάγεται (κυρίως στο Ισραήλ)
- 20% των προϊόντων επεξεργασίας τροφίμων εξάγεται (κυρίως στο Ισραήλ και τη Δυτική Όχθη)
Απώλειες:
Επιπλοποιία:
Ένδυση:
Τρόφιμα:
Σύνολο:
Κατασκευαστικός τομέας
| Ιανουάριος 2007 | 1η εβδομάδα Ιουλίου 2007 (τωρινή κρίση) |
Αριθμός κατασκευαστικών μονάδων | 120 | 50 |
Αριθμός εργαζομένων (απευθείας και μη) | 42.000 | 7.000 |
Οι απώλειες από τον τερματισμό εργασιών και τα κόστη καθυστερήσεων κατά τον πρώτο μήνα εκτιμώνται σε
Απώλειες εισαγωγέων:
Περισσότερα από 1.300 κοντέινερ είναι καθηλωμένα σε ισραηλινούς τερματικούς σταθμούς και αποθήκες
Μέχρι τις 4/7/2007:
-Υπάρχουν 850 κοντέινερ σε ισραηλινά λιμάνια αξίας
- Υπάρχουν 450 νέα κοντέινερ καθ’ οδόν για τα ισραηλινά λιμάνια (που είχαν σαλπάρει πριν τον αποκλεισμό) αξίας
-Υπολογίζεται ότι περίπου
Μέσα σ’ ένα μήνα…
- Έχουν κλείσει τουλάχιστον 3.190 παραγωγικές μονάδες
- Έχουν απολυθεί προσωρινά τουλάχιστον 65.800 εργαζόμενοι
- Έχουν εκτιμηθεί
Ενισχύστε την Καμπάνια Free Gaza
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου